måndag 20 augusti 2012

Mystiska grejer och spänd förväntan!

Ibland träffar man på människor och föremål som genast attraherar utan att man riktigt kan sätta fingret på varför. I lördags var jag ute för ett sådant tillfälle. Efter husvisningen gav vi oss av västerut för att hälsa på farmor i Åre. På vägen dit stannade vi på flera loppisar, sånt vi inte brukar ta oss tid för annars. Alldeles innan avfarten in till Dvärsätt finns en tillfällig loppis som visade sig ha lite smått och gott. Bland annat fastnade jag för denna lilla pryl...


Föremålet är av trä, cirka 15 * 15 cm och tydligt märkt av tidens tand. Jag tror mig veta att den har använts till att väva band till klädedräkter. Någon har i alla fall hållit den kär, använt den flitigt och vårdat den ömt. Ser ni lagningen uppe till höger? När träkanten gick sönder drog man i en liten ståltråd. Och femte ribban från vänster, när hålet nöttes ut gjordes ett nytt lite ovanför. Kan bara tänka mig hur många timmar det tog att snida fram verktyget ur ett och samma trästycke. Kan någon läsare kanske berätta mer om mitt "fynd"? Vad kallas verktyget? Hur gammalt kan det vara? Hur användes det? Hur som helst, jag tog denna skatt till mitt hjärta och kommer att ge den en bättre framtid än en simpel loppislåda.

Nu har vi klarat av de två inplanerade husvisningarna. Intresset den här gången verkar betydligt större så vi får väl se om det händer något under veckan. Det är faktiskt lite småspännande att gå här och vänta på om någon eventuellt ska visa sig vilja lägga bud på huset. Det lät inte helt hopplöst i alla fall så hoppas lite kan man väl få göra. Det skulle bara kännas så himla skönt att få ett besked att förhålla sig till, kanske ett slutdatum. Att få sätta punkt och gå vidare in i det nya!

2 kommentarer:

  1. håller tummar å tår för snabbt avslut på husaffären, det är ni väl värda efter allt strul! Ingen aning om vad ditt loppisfynd är, men fint

    SvaraRadera
  2. Har fått reda på att verktyget kallas Bandgrind och var ofta en fästegåva.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...