söndag 22 juli 2012

Träd-trädgården on the road!

Tänk vad tiden går fort. Det har redan sprungit iväg drygt en vecka sedan jag skrev här sist... Förra helgens grävarparty blev en riktig fullträff. Ulf och Ulf grävde först upp lite större växter och åkte ut till Optand för att börja gräva ner dem. Maria och jag koncentrerade oss på perennerna. Snacka om att det får plats mer på ett släp än man kan ana. Jag tyckte vi grävde och grävde för glatta livet men fullt ville inte släpet bli. Eftersom himlen drog ihop sig så åkte vi till sist trots att släpet inte var knökfullt. När vi kom fram hade skärmtrybuskarna, en stor alm och en lind kommit på plats, sen fortsatte grabbarna med en valnöt (grå tror jag) och en helt underbar fylld vit syren. Maria gjorde en hjälteinsats som jordslog alla perenner som vi grävt upp. Regnet strilade med humöret var på topp. Till sist avslutade fyra dränkta katter kvällen med grillad älgfilé. Som sagt, en riktig toppendag!

I torsdags kom energiknippet Johan och hjälpte oss flytta ännu fler buskar och träd. Ner i backen kom då ett par klematisar runt elskåpet, bland annat min egenhändigt sticklingsförökade 'Propertius', en gigantisk Hurdalsros (som skyler det fulla hörnet på gärdesgården perfekt), ännu en valnöt (den japanska), två thujor, en på vardera sidan av grindhålet och tre olika lönnar. De tre lönnarna blir stommen på min nyaste idé, Lönnlunden. Den består än så länge av en ovanligt lång och gänglig vanlig skogslönn A. platanoides, en ginnalalönn A. ginnala  och en rysk lönn A. tataricum. Ovan jord står fortfarande en strimlönn A. tegmentosum och en sockerlönn A. saccharum som också kommer att beredas plats på vildängen mitt på gården.

Det går framåt! Nu återstår bara den lilla halvön mellan lillstugan och tallbuskaget. Sen kan vi jämna till jorden och rulla ut gräsmattan. Måtte vädret hålla i sig så vi hinner med förberedelserna innan gräset levereras på fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...